lauantai 20. tammikuuta 2024
KIRKKO-SANAN MATKASSA
Kun kirkkoa ei vielä ollut,
tarkoitti VT:n heprean qahal
Jerusalemin koollaolevaa
kansanjoukkoa ja UT:n kreikan
kyriake`sta, Herran omasta,
on kirkko-sana meille tullut.
Paavali teroitti ulkomaiden
kansalle uskonkirkkoa, ”Kristuksen
ruumista” ja siitä alkaen kävivät
teologit, poliitikot, filosofit
taivaankotikirkosta kuumina.
300-luvun Rooman keisari Konstantinus painoi sotilaan saappaan valtiokirkon pohjaan,
asettui hallintokirkon ylimmäksi johtajaksi, politikoi ekumeenisen kirkon oikean opin ja
tasoitti puolueet valtakunnankirkon yhteen Jumalaan, yhteen uskoon, yhteen Kristukseen ja
seurakuntaan. Jos ei kelvannut, menetti maansa ja virkansa, sai lähteä instituutiosta maanpakoon.
Meillä täällä Pohjois-Karjalassa
on lokoiset oltavat kotikirkossa:
mummo huopatossuissa ( ihanaa! )
puisessa, kivisessä, betonisessa talossa
taivaan kirkkoa, uskon kirkkoa,
kaikkien pyhien kirkkoa ihailemassa.
- Ja pappi menee kirkkotaloon töihin.
Kautta aikojen kirkko-sanaa ja kirkon
Sanaa määritellään milloin mihinkin
syyhyyn ja tarpeeseen, tulkitaan, hutkitaan
perinteen mukaan: ihmisen puolesta,
ihmistä vastaan. Unohtuu alku:
Kristuksen ruumis, kaikkien uudis.
Jorma Luostarinen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
KHALKEDONIN KOKOUKSEN SANATAITEEN USKONTUNNUSTUS V. 451 »Pyhiä isiä seuraten me opetamme kaikki yksimielisesti: (I) on tunnustettava, et...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti