maanantai 15. heinäkuuta 2024
Miten uskomme, siten sanomme. Miten sanomme, siten teemme sanan syvällisessä merkityksessä.
Lapsellisesti uskova vetää huomaamattaan toisiakin mukaan. Helposti hän kieltää toisia pohtimasta ja
selvittämästä uskonsa sisältöä. Srk:ssa pohdiskelijat sanotaan järkeis-oppineiksi ja epäuskoisiksi.
”Kunhan sinäkin tulet uskoon”, niin sitten ”sinä hyvä veli käsität”. Yksin jääminen tuossa tilanteessa
voi jäytää kauan herkkää ihmistä.
Lapselliset uskovaiset ovat jarruttamassa kehitystä, jolle hyvä Jumala meitä joka päivä vetää. Ennen
kaikkea kasvu ja kehitys alkaa meidän omassa mielessämme, ajatusten tasolla. Minulle usko merkitsee
uudistumista ajattelutavassa, metanoiaa, kuten UT:ssa sanotaan. Lapsellisuuksiin meneminen uskon
asioissa on vakava väärinkäsitys. Sen palvojien usko ei ole mitään uskoa, vaan puhdas epäuskon ilmaus!
Hädässähän me pakenemme isämme ja äitimme luo! Olisiko siis hätä hyvä asia? Jos me arvostamme
aikuisen lapsellisuutta, me sanomme hädän ihanteeksemme.
Mitä enemmän ihminen käyttää ymmärrystään, sitä vastuullisemmin hän toimii. Jumalaan uskominenkin
on ymmärrys-asia. Apostoli Paavali kehotti srk:aa ”täysi-ikäisyyteen” kaikilla elämän alueilla. Vain
aikuisen tasolla aikuinen on täysi-ikäinen.
Uskonnollinen lepertely on srk:ssa tavallista: ”Siunausta”, ”Herran rauhaa” ja ”Jumalan terve”. ”Kyllä
Herra sinua auttaa”, ”milloin tulit uskoon”, ”tuollainen ei riitä”, ”me Jumalan lapset” ovat ilmaisuja,
joiden lausujissa on yhteinen piirre: ajattelemattomuus. Lepertelyyn sortuvat niin saarnamiehet kuin
kuulijatkin! Onko se ryhmäpainetta vai mitä? Muodollista kaavamaista yhteyttä se ainakin edistää:
kuulutaan samaan ryhmään.
Minusta tuntuu oudolta, että Jumalan mielenmukaisuus jäisi sille asteelle. Eikö Jumala oman
määritelmänsä mukaan, kaikkitietävä, kaikkivaltias, anna aivan toisenlaisen ihanteen! Jos Jumala tietää,
eikö meidän pidä arvostaa tietoamme asioista ja elämästä? Jos ja kun Jumala on valtias, eikö meidän
kannata enemmän hallita itseämme? Jumala-puheella on vaarallista lähteä leikkimään. Jotkut pitävät
ihanteenaan alistua holhottaviksi. Mitäs aihetta siihen olisi? Eihän usko johda ihmistä aliarvioimaan
itseään. Jos joku halveksii itseään, se on hänen ongelmansa, ei Jumalan tahto.
Joskus tuntuu kuin Jumalasta puhuttaisiin pelkkänä sanana. Onko sitten Jumala kuollut vai pelkkä sana
Jumala? Minusta sana Jumala on kadottanut sisältönsä.
Mitä lapsellisemmin aikuinen uskoo, sitä lapsellisemmin hän ilmaisee uskoaan ja itseään! Mistä sellainen
pyrkimys? Onko se ihanne? Liittyisikö väärän todistuksen antaminen tähän? Lapsellinen Jumala-usko
aikuisen lausumana tuntuu oudolta. Mihin henkilö sillä pyrkii? Lapsellisesti uskova on huomaamattaan
epärehellinen itseään kohtaan. Jumalallaan hän ilmaisee arvomaailmaansa. Puhetapa voi harhauttaa
myös kuulijoita. Kumma, miten helposti srk:n ihmiset nielaisevat lapsellisia Jumala-todistuksia! Sana
Jumala taitaa tehdä mielellemme aikamoisen tepposen?
Jos puhumme jostain asiasta käyttäen sanaa Jumala, tuntuu puhe aivan toiselta, jos siitä puuttuu sama sana.
Ei kai kukaan kiellä aikuista ajattelemasta kaikista asioista kehitystasonsa mukaan? Kuka on sanonut, että
pako lapsen tasolle olisi tavoiteltavaa? Jumalaa kunnioittaa ihminen, joka vastuullisella tavalla käyttää
uskoaan. Hän miettii mitä sanoo ja haluaa ymmärtää uskon sisältöä. Joskus on vaarallista lausua Herran
nimi turhaan.
Lapsellisesti uskominen on srk:ssamme kirjoittamaton ihanne. Sitä suositaan ja palkitaan. Mikä
tietämättömyydessä on arvokasta? Mutta joidenkin etu se täytyy olla. Varmasti niiden, jotka hallitsevat.
Kuinka monelle usko onkaan täsmälleen vastaava tapahtuma kuin pikkulapsena turvautuminen isään
ja äitiin! Silloin riippuvuus oli välttämätön kehittymisen ehto mutta aikuisena se merkitsee aina
taantumista, kehittymisen vastakohtaa. Vakavassa mielessä riippuvuuteen pyrkiminen on oireellista
ja hädän ilmaus.
Jos usko Jumalaan toimii perusteena taantua lapselliseksi, on sellainen usko vaarallinen. Silloinhan
sanoisimme todellisuudenpaon hyväksi asiaksi. Joskus se voi sitä ollakin mutta älkäämme samaistako
sitä Jumalan tahtoon. Vastuutaan pakeneva ihminen kieltää omat mahdollisuutensa selviytyä asioistaan.
Kieltäminen ei tuo apua, jos hetken helpotustakaan. Ehkä humaus urkujen soidessa voi säväyttää.
EI LAPSELLINEN VAAN LAPSEN USKO
”Sallikaa lasten tulla minun tyköni… sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta….”
Minusta on monta kertaa tuntunut, että tuo toinen ihminen selostaessaan uskoaan, ei ole rehellinen
itseään kohtaan. Kuulostaa kuin hän ajattelisi kaikista muista asioista kehitystasoaan vastaavasti mutta
uskonasioista kuin pieni lapsi.
Mikä aiheuttaa kaksijaon: olla muuten asiallinen aikuinen mutta
uskon alueella typerys? Tuskin hyvä Jumala tahtoo meidän höpsivän, varsinkaan häntä koskevissa
lausunnoissa. Jumalasta puhuminen on vakava asia. Joka vetoaa Jumalaan, käyttää suurinta mahdollista
auktoriteettia mielipiteensä tukemiseen. Puhuessaan Jumalasta henkilö sanoo jotain itsestään. Hän valikoi
sanojaan ja pyrkii johonkin henkilökohtaiseen tavoitteeseen.
On vaarallista samaistaa oma tahto Jumalan tahtoon. Kuka meistä olisi niin jumalallinen ihminen, joka
kertoessaan Jumalasta puhuisi vain hänestä eikä mistään muusta? On hyvä muistaa, että jokainen lausuma
Jumalasta rajoittaa hänen kaikkivaltiasta vapauttaan. Olemmeko me varmoja siitä, missä asiassa Jumala
sallii sen.
Jumala oman määritelmänsä perusteella ei ole sidottu inhimillisen puheen ehtoihin mutta me ihmiset
olemme. Kaikki se mikä meillä on kielessä, on meille merkittävää ja kuvastaa enemmänkin meitä itseämme
kuin mihin uskomme viittaavamme. Me uskomme ja luulemme. Ihmiskieli on ilmiö ihmisen itsensä
pitkässä historiassa. Kieli kuvaa meidän näkökulmaamme asioihin ja tapahtumiin. Todellisuus on
paljolti muuta kuin sanomme sen olevan. Sanotut asiat ovat ennen kaikkea meidän omassa mielessämme:
ajatuksina, tunteina ja toimintaperiaatteina. Todellisuus osoittautuu monesti aivan muuksi kuin
olemme sitä luulleet. Mielen logiikka ei läheskään aina pidä yhtä objektiivisen todellisuuden kanssa. Kielen
avulla me käsitämme Jumalan. On hyvä pitää erillään kielen sana Jumala, jossa on 6 kirjainta ja Jumala,
joka määritelmänsä mukaan on jotain aivan muuta.
KIRKON EPÄUSKOISET 6. 28.2.85
Kirjoittamisen ote on dynaaminen. Katson ilmiöiden nykytilaa ja etsin alkuperäisempää suuntaa. Haluan
arvostaa koulutustani, tietojani ja kaikkea, minkä voin käsittää. Käytän tietojani ja tahallani sanon asiat
muulla kuin perinteellisillä uskonnollisilla fraaseilla. Haluan sanoa Raamatun asiaa enkä sanoja. Kerron
siitä hyvästä, minkä itse olen saanut.
Viittaan hieman ajankohtaiseen historiallis-kriittiseen Raamatun tutkimisen herättämään keskusteluun.
Itse en allekirjoita minkään henkilön tai koulukunnan oppeja sellaisenaan vaan haluan olla avoin uusille
kysymyksille. Professori Heikki Räisäsen nimellä käytävän keskustelun näen siitä näkökulmasta, että
keskustelussa on kysymys aivan muusta kuin henkilö Räisäsen sanomista asioista. Jokainen pappis-mies
tietää nimittäin pääpiirteissään ne teologisen tutkimuksen tulokset, joita Räisänen on esittänyt. Keskustelu
osoittaa, että taas on tullut kirkon kairos eli tässä ja nyt- hetki, jolloin ikuiset totuudet on pakko sanoa
uusilla sanoilla.
Jorma Luostarinen 28.2.1985
KIRKON EPÄUSKOISET 5 28.2.85
Minusta UT:n sanoma on sitä, että se hyvä, sooteeriaa ja pistis, mikä Jeesuksessa toteutui, voi toteutua
meissäkin. Jumalaan uskominen on sitä toteutumista, sisäistä eteenpäin menoa. Tällä hetkellä kirkon
korkein auktoriteetti on srk:n perinne mutta sen pitäisi UT:n mukaan olla meissä itsessämme toteutuvaa
sooteeriaa:ta ja pististä. Sooteeriaa eli pelastus tarkoittaa vapautumista, tervehtymistä ja eheytymistä, ja
pistis eli uskominen varmuuden, lujuuden ja luottamuksen toteutumista.
Lievitän tahallani sanottavaani. Koetan tarkastella rauhallisesti monikerroksisia ja monien vuosien
kokemuksia. En konkretisoi ihmisiä enkä heidän ryhmiään. Joissakin kohdin puhun viitteenomaisesti.
Haluan kertoa srk:n ihmisten, uskovaisten asenteista ja etsiä uusia toteutumisia Raamatusta. Tulos
osoittaa, että nykyisessä uskovaisella ymmärretään aivan muuta kuin mistä alun perin oli kysymys. Kirja
jakautuu 13 lukuun ja ne yhdessä muodostavat kokonaisuuden. Seuraava luku liittyy aina edelliseen
ja tarkoituksenani oli asettaa luvut loogiseen järjestykseen: Katson asioita ensin lapsen silmin kasvaakseni
aikuiseksi, yksilön silmin nähdäkseni yhetisöni, yhteisön silmin havaitakseni kulttuurin ja maailman,
epäuskoisen silmin päästäkseni uskoon ja elävän ihmisen silmin oppiakseni kuolemaan. Haluan olla koko
ajan pappi ja säilyttää sekä persoonallisen että viran näkökulman.
KIRKON EPÄUSKOISET 4 80-luku
Entinen pappi sanoikin suuren viisauden: ”Kun ei vua kettään loukkais!” Täyttääksemme
pappis-ihanteen meidän on puhuttava, toimittava ja elettävä aivan sen mukaan, mitä ihmiset
odottavat. Ihannepappi ei saa auttaa kuulijoita kyselemään, pohtimaan ja ajattelemaan omilla
aivoillaan. Pappien ammattikunta palvelee ensisijaisesti kulttuurin ihmiskuvaa ja vasta sitten kirkon.
Tänään tiedän, miksi papit eivät sano saarnoissa mitään: He suojautuvat kanteluilta.
Minulle nämä havainnot ja kokemukset on niin merkittäviä, että olisi sääli, jos laajemmat piirit jäisivät
näistä osattomiksi. Siksi kirjoitan. Koen nykyisen pappis-ihanteen itselleni vieraaksi. Minulle on
tärkeää etsiä ihmisen kuvaa Raamatusta ja sen kaksi kreikankielistä käsitettä, UT:n sooteeriaa eli pelastus,
ja pistis eli usko, ovat avainsanoja.
KIRKON EPÄUSKOISET 3 80-luku
Kanteluprosessin läpikäyminen tuntui ahdistavalta. Tulevaisuus pappina alkoi huolestuttaa. Tänäkin
päivänä minulla on se käsitys, että en ole tehnyt muuta kuin hoitanut papin työni oman työnäkyni
mukaan. Ja kuitenkin minulla on 5 vuoden ajan merkintä nimikirjassa ”sopimattomien sekoittamisesta
saarnoihin” ja käytös tyydyttävässä.
Oli yllättävää, että kanteluiden tekijät ja kirkkoneuvosto toimittivat asiansa niin salassa, että minä sain
tietää hankkeesta vasta sitten, kun tuomiokapitulin valkoinen kirjekuori tipahti postiluukusta. Sekä
kantelijat että KN halusivat puhua koko Outokummun srk:n puolesta. Ei minulla ole täällä mitään ketään
vastaan.
Kanteluprosessi sai minut pohtimaan pappina olemista. Kuka tahansa millä perusteilla tahansa saa
esittää vaatimuksiaan hallintovirastolle. Kirkkolain henki on sellainen, kantelutilanteessa pappi tulee
aina häviämään. Valittajilla sen sijaan ei ole pienintäkään riskiä kirkon taholta. Heidän todellisia
motiivejaan kukaan ei edes kysy.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...