torstai 13. kesäkuuta 2024
T.H. 3.5.91
Helppoa elämää lieneekö?
Turhaan toisia kadehdimme,
koetamme kestää,
toisemme unohdamme.
Vajaa ihminen rakastamaan,
itsekäs ihminen,
itselleen outo,
kaiken kahmisi,
omakseen ottaisi.
Mitä miettinyt TH lienee?
Niin hiljainen mies,
minne sun kulki ties?
Aatoksineen,
toiveineen,
pettymyksineen,
kaipauksineen?
Tietänsä tunne ei
ihminen,
omaansakaan,
paljon jää sanomatta,
liikaa sanotaan..
.
.
Katsotaan Jeesuksessa
elämään,
uuteen elämään,
toivoon
ja anteeksiantamukseen…..
keskiviikko 12. kesäkuuta 2024
R.K. 10.5.91
Herra, kuule rukoukseni,
sillä minulla on
hätä kuoleman hetkellä
tällä maisella retkellä
ilman sinua.
Pitkään hän eli,
ystävämme, läheisemme.
Keli kuin keli,
lähti matkaan
asioimaan,
virkaa hoitamaan.
Niin Luoja kutsuu lastaan,
antaa elämän,
kelle millaisen
eikä ihminen käsitä sitä
puoliksi, ollenkaan.
Meiltä otetaan,
me otamme, annamme.
Ylhäältä elämä saadaan,
kun uskotaan
ja päästään sisälle
valtakuntaan.
Lähtijän eteenpäin
saattelemme,
siunaamme näin,
kaipaamme,
kun rakastamme.
Heikko on ihminen asiassa,
Jeesus vahva, anteeksiantamassa.
N.Y.O. 3.5.91
Mitä sanomme elämästä nyt,
kun hän mennyt
ja edessä uusi arki?
Matkamme täällä,
joskus rakkauden kehto,
mutt useimmin ponnistusta,
suunnistusta,
katsomista taaksepäin,
tänään, eteenpäin
ja huomispäivään.
Miten kukaan
voi elämää arvioida,
varsinkin toisen elämää,
joka ei voi tapahtua
meidän halun mukaan
eikä kenenkään muunkaan?
Herra,
Jumala taivaassa,
me maassa matalassa,
maisessa majassa,
kunnes niin äkkiä,
pihamaalla
viimeinen henkäys päättyy,
kun aika täyttyy.
Ei sitä ihminen ymmärrä,
minä ainakaan,
enkä siksi käy,
enempää selittämään.
Voimme vain alkaa uskoa,
kiittää, jatkaa matkaa.
S.R.K. Oku 11.5.91
Monet vaiheet ihminen käy,
päivästä päivään,
ei rajattomaan.
Joskus vuosikymmeniä,
joskus päiviä.
Ei tunnu aina ollenkaan
olevan kohdallaan.
Jäämme kaipaamaan
ja ihmisen ikävään
toisen luo.
Kaikella vuoronsa,
sinulla, minulla,
nyt hänen kohdallaan.
Lähtijä palveli,
palvelija palvelijaksi,
ei palveltavaksi.
Kiitos Isämme taivaassa
armostasi,
anteeksiantamuksesta,
taivaallisesta
kutsustasi elämää elää,
kiittää
ja olla valmis lähtemään.
Lahjoita meille
sanasi mukaan,
uskoa, toivoa retkeen,
jälleennäkemiseen.
Vartiolupaus 28.4.91
Eilen sudenpentu,
tänään vartiolainen,
annan partiolupauksen.
Tämä päivä juhlapäivä,
uusi vaihe elämän.
Tahdon pitää
mitä lupaan,
olla aloillaan.
Jumala Isä taivaassa,
uskoa saa,
etsiä sitä kautta,
parempaa.
Pyhillä paikoilla täällä
ollaan nyt
mutt arjessa tehtävä
täyttynyt:
Kalliolammella,
retkellä,
partioisen kololla.
Siunaa, Isä taivaassa,
partiolasta
täällä alhaalla maassa
ja ylhäällä taivaassa.
Anna menestys
matkaan,
turva turuille,
saattaja satamaan.
3. Pääs. j.s. 21.4.91
Elämä silkkiä vai samettia,
tuskaa vai kärsimystä?
Onko se rakkautta tulvillaan?
Tietääkö kukaan?
Tietääkö yksinäinen sielu poluilla,
tuimilla turuilla
ohikiitävässä virrassa?
Kumarramme päämme kuolemalle,
itkemme mennyttä
ja henkemme liikahtaa.
Niin, minun sieluni,
nouse uudelleen
ennalleen,
ja elä!
Sillä aika rientää,
ei paraskaan pysy,
vaan pakenee.
Saattelemme rakkaamme
kuoleman portille,
jätämme jäähyväiset kukkasin.
Ei, ei vielä,
kakistamme kurkkumme
ja vedämme elämän ilmaa.
Ihminen riemastuu vähästä.
Toinen ei.
Minun sieluni muistaa mennyttä,
mennyttä aikaa,
sen ihanuutta
ja haikeutta….
Mikkelinpäivä 1.10.2000
Kiittäkää Herraa te hänen enkelinsä te väkevät sankarit…
Johdantoa saarnaan: Historiallinen Jeesus puhui helvetistä. Mutta hänen oppilaansa luopuivat
Mestaristaan. Kun Jeesus oli kuollut ja kuopattu Kaifaan ja Herodeksen iloksi, hänen julistuksensa Jumalan
valtakunnasta jätettiin sivuun. Samalla galilealainen herätysliike tapettiin yhteiskunnan ulkopuolelle.
Alettiin saarnata Paavalin teologiaa, joka keisarille oli vähemmän kiusallista. Kirkon historiassa julistajasta
tuli julistettu, mikä merkitsi sitä, että Magdalan Marian Jumala henkilönä ja ihmisenä jäi taka-alalle ja
sivuasiaksi… kristittyjen elämässä. Jeesus ja sanoma Jeesuksesta muuttui uskonnoksi, jota johtivat aluksi
uskonnon instituution virkamiehet ja jo 300-luvulla Rooman valtakunnan eli koko maailman keisarit.
Viimeisin opetuslasten yritys seurata Mestaria sanassa ja teossa on vainojen aika, alkaen keisari Nerosta.
Myöhemmät kirkkoisät itkivät ilolla vainon aikoja, jolloin vielä usko historialliseen Jeesukseen oli elävä.
Fariseus tekstissä Jeesusta tenttaa,
näyttää vasemmistopuoluetta,
käyttää mestarin huonomaineisuutta.
Puolueen jäsen koettelee,
utelee,
ei pääse valtakuntaan.
Rikas mies tulee aprikoimaan,
muka taivaaseen ikävä.
Rikas aattelee, rahaa, perintöä,
karjatilaa, metsätontin enentöä.
Hän valitsee kadotuksen
tekstissä,
saa miinuksen
taivaan kirjaan.
Rahaa tyynyn alla
painamassa väärään suuntaan.
Siksi kärvenee helvetissä,
ikijäässä ja helteessä……
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...