keskiviikko 7. toukokuuta 2025

JUUTALAINEN RADIKAALI JESHUA - MALLI NÖRTILLE KIRKKOLAITOKSELLE Käännän melko vapaasti uskontohistorioitsija Arne Runebergin kirjan Jesu korsfästelse, 1952 viittä sivua. ”Passio- draama voidaan tulkita, että Jeshua oli kuitenkin Messias ja uhrinsa kautta pelasti meidät ja että pelastus ei tapahtunut poliittisella eikä taloudellisella vaan uskonnollisella tasolla – uusi ja inhimillisempi suhde Lakiin, Jumalaan ja lähimmäiseen. Kapina on kristinuskon peruspiirre. Niissä hahmoissa, joita Jeshua esittää rituaalisessa käytöksessään ja sanoissaan – aasiratsastuksessa ja Poikana – näyttää hän odotettua uutta hallitsijaa, joka tradition mukaan murtaa ikeen ja perustaa paremman ja onnellisemman yhteiskunnan. Myös kuuliaisuus on keskeinen. Oppimattomien maalaisten dualistisessa maagis-uskonnollisessa ajattelussa nämä yhdistyvät. Jeshua seurasi sen mukaista mallia kapinallisena aasimiehenä ja kuuliaisena Poikana. Hän oli uskonnollinen uudistaja, joka käytti tradition kuvia tuodakseen niitä aikansa yksinkertaisille ihmisille. Hän ei seurannut kiinteitä kaavoja eikä luennoinut kuivaa oppia. Hän julisti samalla kertaa kapinaa ja kuuliaisuutta sekä sanoin että teoin. Jeshua vastusti yhteiskunnan auktoriteettien määräilyä uskonnon alueella. Isä taivaassa puhuu suoraan Pojalle ja jokaiselle muulle: ”tapahtukoon sinun tahtosi”. Kuuliaisuus Isää kohtaan johtaa kapinaan yhteiskunnan komentoa vastaan ja murtaa Lain kirouksen. Hän ”ei ole tullut kumoamaan Lakia vaan täyttämään sen.” Laki on välttämätön mutta pelastus ei ole normien seuraamista vaan sitä, että ihminen uskoo kuuliaisena Isää. Laki eli kaikki ”sinun pitää ja et saa” on saavuttamaton ideaali, malli. Mutta pelastus ei ole sitä, että seurataan yhteiskunnan luomia malleja ja arvioidaan toisia ihmisiä Lain mittapuilla, miten kauas tai miten lähelle he ovat päässeet mallien ihanteita. Pelastunut alistuu Isän tahtoon. Lain ja Isän tahdon suhde on Jeshuan pääongelma! Hänen ajattelutapansa löytyy modernista sosiaaliantropologiasta: Laki on pätevä mutta ei sitova. Laki tarkoittaa absoluuttista käskyä tai kieltoa, jota toteutetaan absoluuttisessa piiskaamisessa joko-tahi -periaatteella absoluuttisen moraalin mukaan. Jeshua ei julista sitä vaan oikeaa olosuhdetilaa Jumalan, itsensä ja lähimmäisen välillä. Relativismin mukainen käyttäytyminen yhteiskunnassa avautuu olosuhteiden tajuamisesta. Fariseusten ja meidän aikamme lukemattomien kunnioitettujen kansalaisten absoluuttinen moraali johtaa uskoon, jossa on hyviä ja pahoja ihmisiä. Sen ajattelun ihmiset arvioivat ankarasti huonompiaan ja vaativat heitä kehittämään hyviä ominaisuuksia ja vastustamaan huonoja. He mittaavat omalla mitalla toisten hyvyyttä ja huonoutta. Näin syntyy jaottelu A-, B-, C- luokan ihmisistä arvostelijasta alaspäin. Samalla ollaan kuivia ihmiselämän kauneudelle ja tuomitaan maailman pahuus! Se tyyli ei sovi eettiseen relativismiin. Sen mukaan ei ole mitään ehdotonta moraalia eikä ehdotonta hyvää tai pahaa. Hyvä tai paha voidaan määritellä suhteessa yksilöön ja hänen ryhmäänsä ottaen huomioon kunkin perintötekijät. Yksilön elämä peilaa olennaisesti hänen asemaansa ryhmässä. Sen valitsemaa normaalin käyttäytymismallia hän toistaa. Yksilön ja hänen tekojensa arvoa voidaan mitata vain suhteessa ryhmän malliin. Jos ne rikastuttavat ja kehittävät ihmistä, ne ovat hyviä, muuten huonoja. Tästä seuraa, että henkilö on hyvä yhdessä ryhmässä ja toisessa huono. Käsitepari rikollinen – jumal-ihminen selittää Jeshuan ponnistelua aikansa yhteiskunnassa hänen pyrkiessään vastustus-ilmapiirissä rikkaampaan ja rakkaampaan näkemykseen yhteiskunnasta ja sen ihmisistä. Rikollisen tappaminen ja jumal-ihmisen tappaminen ovat lähes identtisiä UT:n ei-dualistisen ajattelun mukaan, jossa on sekä - että eikä joko -tahi…” Lukiessani näitä Runebergin ihania sanoja pelastuksekseni mieleeni tulee muisto yliopiston teologisen ilmoitustaulun edessä H:ngissä v 1970. Olin nuori, kun pari kaveria tuli nauraen sanomaan: ”Kas teologi taululla. Oletko lukenut Runebergin kirjan?” Enpä arvannut, että sieltä vuosikymmenten vieriessä löytyisi vastauksia elämäni tarkoitus-etsinnässä! Nyt 7.5.-25, kun Suomen Ev.-Lut. kirkon kirkolliskokous keksii kristilliseen avioliittoon vihkimiseen kaavoja, kannattaisi lukea Runebergiä ja heittää roskiin entinenkin! netti: outokummun pappi luostarinen 1142 blogia alla linkki 7.5. -25 Jorma Luostarinen Outokumpu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...